Criterium Velo Fun: 10 sfaturi utile pentru cicliștii începători

maxresdefaultÎn ultimii ani, în România, ciclismul de asfalt a început să prindă destul de mult mai ales în categoria celor tineri (trecuţi de 18 ani) sau în viaţa celor dornici de sport. Şi eu m-am apucat de acest sport acum 2 ani, şi sincer vă spun că decât să mergi pe terenul de fotbal şi să joci 2-3 ore, mai bine faci o tură de vreo 80 km într-o zi, de preferat duminica, aşa faci sport şi te menţii sănătos, îmbunătăţindu-ţi rezistenţa corpului, să nu mai vorbim că poţi vedea locuri superbe din România pe bicicletă (cicloturism). Aşa că m-am gândit că având o mică experienţă în ciclism aş fi în stare să dau 10 sfaturi practice pentru ciclişti, toate verificate în turele făcute de mine şi RedBurn (pentru cei ce nu ştiu, RedBurn este numele echipei de ciclism din care fac parte de mai bine de un an).

1. Fă o verificare rapidă ori de câte ori faci o pauză – nu strică ca ori de câte ori faci o pauză din pedalat să verifici rapid (2-3 minute) frânele, roţile (să nu cumva să ai un început de pană), centrarea roţilor, şi nu în ultimul rând clapetele sau şurubele care îţi ţin bicicleta într-un tot unitar.

2. Poartă ochelari de ciclism (obligatoriu) – dacă eşti un ciclist căruia nu îi place să piardă vremea târându-se cu viteze de 20 km pe oră, atunci ai nevoie de o pereche de ochelari de ciclism, atenţie aceştia nu au nici o legătură cu ochelarii de soare normali, ochelarii pentru biciclişti trebuie să aibe lentile de policarbonat (plastic) şi NU de sticlă, deoarece în caz că vei cădea de pe bicicletă, lentila se va crăpa, în timp ce dacă ai avea lentile nerecomandabile te vei trezi cu praf de sticlă în ochi, ceea ce nu e prea plăcut. Apoi să nu aibă ramă de metal, în caz de căzătură, să se rupă şi gata, nu să te zgârie pe arcadă sau obraz.

3. Bea apă cât mai des – când faci o tură mai lungă de vreo 80+ km corpul îţi va fi expus la un efort fizic ceva mai sus decât activităţile monotone, aşa că transpiraţia va fi ceva normal (nu trebuie să te sperii), totuşi transpiraţia conţine multe săruri minerale şi lichide necesare corpului pentru o rezistenţă bună, aşa că trebuie înlocuită cu apă, încearcă să bei apă odată la 5 km, nu bea mult, ci doar cât este necesar, cantitatea se adaptează după fiecare.

4. Mănâncă în timp ce pedalezi – nu cred că cicliştii de la concursurile de nişă se opresc pentru a mânca şi apoi se urcă pe bike şi pedalează în continuare, asta ar însemna pierdere de timp şi slăbirea rezistenţei. Exact la fel trebuie să faci şi tu, încearcă să mănânci batoane cu cât mai multe calorii (Snikers, Kit-Kat, etc.) sau batoanele cu proteine special concepute pentru ciclişti.

5. Fă cât mai puţine pauze – pentru ca tura de ciclism pe care o faci să fie cât mai productivă pentru corpul şi rezistenţa ta eşti nevoit să faci cât mai puţine pauze. Asta îţi îmbunătăţeşte timpul per kilometru şi îţi menţine constantă cadenţa pe care încerci să o menţii.

6. Păstrează o viteză constantă – în turele de drum lung este una dintre cele mai importante reguli. Nu are nici un rost să accelerezi pe parcursul a 2 km, iar următorii 10 km să îi faci cu limba scoasă, asta se numeşte rupere de ritm, iar după 2-3 faze de genul vei rămâne rupt întins pe asfalt. Încearcă să păstrezi o viteză constantă, în jur de 35 km/h, singurele locuri unde vei accelera sau decelera vor fi căţărările respectiv coborârile.

7. Poartă cască de protecţie şi mănuşi fără degete – în caz că vei cădea de pe bicicletă casca de protecţie îţi va fi de un foarte mare ajutor evitând leziunile craniene, practic nu te vei răni aşa de rău pe cât ai fi păţit-o fără cască de protecţie. Mănuşile fără degete sunt de asemenea foarte practice deoarece îţi ţin mâinile fixe pe coarnele bicicletei (astfel vei evita alunecările neintenţionate ce pot duce la o cădere urâtă); zona fără degete a mănuşilor este necesară deoarece vei putea acţiona schimbătorul de viteze şi frânele cu o mai mare uşurinţă decât atunci când ai fi purtat mănuşi complete.

8. Întotdeauna privirea înainte – dacă acţionezi schimbătorul de viteze sau una dintre frâne, ori bei apă sau desfaci un baton cu calorii, încearcă pe cât posibil să îţi ţii privirea pe carosabil şi nu pe activităţile secundare, astfel vei evita căzături neintenţionate ori acrosarea de obiecte diverse sau trecerea peste o sticlă spartă cu cauciucurile şi aşa foarte subţiri.

9. Poartă genunchiere – cu toate că în cursele de drum lung genunchierele vor fi doar o pereche de obiecte de plastic care vă vor incomoda tot drumul, acestea sunt foarte practice, deoarece genunchii trebuie protejaţi fiindcă în caz de o căzătură de pe bike, aceştia vor fi primii “avariaţi.”

10. La o trusă cu scule în rucsac – bineînţeles că nu veţi lua o trusă de 20 kg în rucsac cu care nu vă veţi putea mişca nici măcar 100 metri, vom face o scurtă listă cu ceea ce vă trebuie: cheie de 14, 15, 16, imbus de diferite mărimi (oscilează de la o bicicletă la alta), o pompă micuţă, petice, soluţie de lipit, 3 camere în caz că faceţi 2 pene. Pe lângă scule puteţi lua haine de schimb (cât mai puţine), o mică trusă de prim ajutor, un telefon şi un aparat foto (în caz că vă place să vă imortalizaţi momentele pe bicicletă). Dacă vă place să vă filmaţi traseele pe care le parcurgeţi, vă puteţi achiziţiona o cameră de filmat pentru bicicletă, care se montează pe casca de protecţie sau pe coarnele bicicletei (noi le recomandăm pe cele care se montează pe căscă deoarece veţi putea filma şi împrejurimile sau diferite zone din stânga sau dreapta dvs).