Nu-i nimic dacă nu ai o bicicletă. La Masterteh găseşti tot de ce ai nevoie!

IMG_5680

Probabil, în ultimul timp, pe străzile Chişinăului aţi observat tot mai multe biciclete drăguţe şi stilate. De culoare mentolată la modă, mov gingaş şi bej calm, imediat atrag atenţia prin gustul rafinat cu care sunt fabricate. Asemenea biciclete corespund ultimelor tendinţe şi sunt foarte comode în exploatare (verificat pe sine!). Ştiaţi că aceste biciclete nu sunt fabricate în Italia, Olanda sau Franţa, ci în Moldova. Da-da, nu e o eroare.

Pe şasiu se citeşte inscripţia “Masterteh”. “De exemplu, “high-tech” în traducere din engleză înseamnă “tehnologii avansate”, iar “masterteh” – “tehnologii meşteşugăreşti”, explică denumirea fondatorul şi inspiratorul companiei moldoveneşti de producere a bicicletelor, Andrei Cmili.

IMG_5667

Iată la ce mă refer… Foarte curând, anume la 11 octombrie 2015, se vor desfăşura competiţiile Chisinau Criterium şi cursa Velo Fun pentru toţi doritorii. Mulţi oameni nu au biciclete, pentru a participa la acest eveniment, dar nu vă indispuneţi, or acum în Moldova se poate procura o bicicletă bună de producere autohtonă la un preţ bun cu care puteţi participa la cursa de ciclism de anvergură a anului.

O scurtă instrucţiune în istorie, cum au apărut primele biciclete moldoveneşti Masterteh…

Andrei Anatolievici este o figură însemnată în istoria ciclismului moldovenesc. În anul 1994 i-a adus Moldovei cea mai mare victorie, câştigând una din cele mai dificile şi prestigioase curse profesioniste clasice din lume “Paris – Roubaix”. Are în palmares şi titluri de campion al URSS, şi Cupa mondială în rândul profesioniştilor, şi numeroase victorii la cursele clasice de o zi. În cei 15 ani de când se află în sportul profesionist, Andrei Cmili de 16 ori a făcut înconjurul pământului. “Un biciclist profesionist pe an parcurge în medie 32-35 mii de kilometri. Lungimea ecuatorului este de 40 de mii. Am avut timp nu doar să participi la întreceri, dar şi să cuget mult. Astfel a luat naştere ideea şi scopul de a contribui la popularizarea şi dezvoltarea ciclismului”.

IMG_5705

Încheindu-şi cariera, Andri Cmili a procedat la realizarea ideii sale. Un anumit timp a lucrat în cadrul Uniunii Internaţionale a cicliştilor, unde se ocupa de organizarea centrelor naţionale tehnice de biciclete în ţările CSI: Armenia, Ucraina, Belarus, Rusia, Lituania şi, bineînţeles, Moldova. Apoi a urmat perioada când s-a aflat în funcţia de director general al Agenţiei sportului din RM, când în Moldova, după o pauză de 8 ani, a revenit Medalia Olimpică (boxerul Veaceslav Gojan a cucerit medalia de bronz la Beijing 2008). Ulterior, Andrei Anatolievici timp de 3 ani s-a aflat în Rusia, unde şi-a adus aportul la crearea şi conducerea echipei profesioniste de ciclism “Katiuşa”.

În aceiaşi perioadă, anume în anul 2010, Andrei Anatolievici a înfiinţat în Moldova compania Masterteh. “Am dorit să creez ceva original, ceva ce să mă inspire nu doar pe mine, dar şi să aibă o conotaţie socială şi să aducă folos. În acest context, se înscrie excelent producerea bicicletelor. În Moldova niciodată nu s-au fabricat biciclete. În plus, astăzi acesta este unul din cele mai populare elemente ale vieţii contemporane, care îndeplineşte nu doar rolul de mijloc de transport ecologic pur, dar şi de echipament sportiv, care oferă posibilitatea de a te menţine în formă şi de a nu depinde de problemele traficului urban”.

IMG_5702

Însă fabrica a început să aducă roade, adică să producă biciclete, abia în luna decembrie 2012, când Andrei Cimili a revenit în Moldova şi s-a ocupat personal de conducerea companiei. În decurs de trei ani, compania s-a ridicat pe picioare şi a început să fie recunoscută pe piaţa naţională şi treptat îşi ocupă nişa sa şi pe piaţa Europei de Vest. “În anul 2014 am reuşit să exportăm circa 4 mii de biciclete. Două mii – în Italia, 600 – în Belgia, 200 – în România şi alte câteva loturi – în ţările scandinave”, – relatează Andrei Anatolievici. “Bineînţeles, este greu să concurăm cu renumitele branduri internaţionale. Preponderent, producerea bicicletelor este reglementată de Acordul european. De aceea, ţările europene au dreptul la producerea bicicletelor, care în proporţie de 60% sunt constituite din piese produse în China şi doar 40% nu sunt chinezeşti. În timp ce bicicletele noastre, invers, sunt fabricate în proporţie de 40% din piese chinezeşti şi 60% – de altă producere. Din această cauză, am deschis a doua unitate de producere, care se ocupă de construirea şasiului pentru biciclete. Sudăm ţevile pentru biciclete, din ele construim şasiul, apoi el se vopseşte, se lăcuieşte… Acelaşi lucru îl facem şi cu ghidonul şi cu alte piese. Se construieşte aşa-numitul “set de bază pentru bicicletă”, în baza căruia se formează bicicleta. Astfel, producem unitatea de bază a bicicletei. Desigur, există anumite piese, producerea cărora în Moldova este imposibil de organizat, întrucât este un proiect de proporţii. Este vorba despre frâne, lanţuri, manivela pedalei, comutatoare… Dar baza bicicletei, fără de care aceste piese nu-şi au rostul, se fabrică la noi”.

IMG_5741

Andrei Cmili este convins că, în viitor, bicicletele moldoveneşti vor ocupa nişa lor pe piaţa Europei de Vest. El tinde să demonstreze că statul nostru este demn să aibă nu doar producători agricoli renumiţi de vinuri şi conserve, dar şi propriul producător de biciclete. Pentru aceasta se lucrează constant la îmbunătăţirea calităţii şi sporirea vitezei de producere. În acest scop, au fost invitaţi specialişti calificaţi din Italia. “Ne-am obişnuit că cetăţenii moldoveni pleacă la muncă în Italia, iar la noi, dimpotrivă, italienii au venit la muncă în Moldova”, – zâmbeşte Andrei Anatolievici. “Calitatea este componenta principală în lupta cu concurentul nostru de bază – China. Totodată, costul de producere şi politica de preţ trebuie să fie la fel ca cea a Chinei sau chiar mai joasă. La fel de important este ca termenul de producere să fie mai scurt”.

IMG_5688

Referindu-se la piaţa autohtonă, Andrei Cmili subliniază că compania Masterteh nu are concurenţi. “Există o singură problemă, care ne împiedică – este importul în masă al bicicletelor furate din Europa. Ţara noastră ocupă unul dintre primele locuri la acest capitol. Dacă statul va pune o barieră şi astfel, va rezolva această problemă, atunci cererea pentru bicicletele noastre va creşte. Or noi reuşim să fabricăm o producţie, care răspunde tuturor criteriilor de calitate, securitate şi estetică. Totodată, noi le fabricăm mult mai ieftin”.

Preţurile de achiziţie a unei biciclete Masterteh, într-adevăr, sunt îmbucurătoare. Or ele variază între 1800 şi 8400 de lei. În acelaşi timp, Andrei Cmili speră să mai examineze această chestiune. “Visez să creez o bicicletă, care va costa 75 de euro. Totodată, ea va fi sigură, simplă în exploatare, frumoasă şi desigur, va aduce un anumit avantaj economic”, – spune el.

IMG_5677

Compania Masterteh produce practic tot tipul de biciclete. Aici poţi găsi atât biciclete urbane, cât şi de munte şi biciclete pentru copii şi adolescenţi. O mare atenţie se acordă creării diferitor modele pentru femei. “Potrivit datelor statistice, cele mai multe biciclete la noi sunt procurate de femei, pentru sine, pentru apropiaţi. De aceea, ne orientăm pe aspectul lor şi pe stil la standarde europene. De aceasta se ocupă şi managerul nostru general din Italia – Iva Zukici. Suntem în proces continuu de creaţie.

1012804_766460856725553_6737440080249923527_n

Dacă nu ai o bicicletă, atunci poţi accesa site-ul magazinului pentru a-ţi alege una, care ţi se potriveşte anume ţie. Şi, bineînţeles, te aşteptăm la cea mai amplă cursă de ciclism a anului – Chisinau Criterium 2015.

Data desfăşurării – 11 octombrie.

Începutul la ora 12:00.

Fii în vogă! Fii pe bicicletă!

Site: www.masterteh.com

 

Materiale de interviu cu Andrei Cmili,

realizat Irina Coreachina pentru sporter.md